Czym możemy zamienić mięso w swojej diecie?

Tofu

Jeśli chcemy przejść na weganizm czy też wegetarianizm bądź zmniejszyć ilości mięsa w swojej diecie, to z pewnością szukać alternatywnych źródeł białka. Interesują nas zamienniki mięsa. Zobaczmy co możemy jeść zamiast mięsa.

Weganie bez twarogu otrzymywanego z sojowego mleka nie wyobrażają sobie życia oraz przygotowują z niego wszystko absolutnie: tofuczniczę (jajecznica bez jajek), proteinowe serniki oraz omlety. Tofu się odznacza bardzo wysoką zawartością wapnia, białka sojowego oraz fosforu. Zawiera także fitoestrogeny, które to naśladują działanie naturalnych płciowych hormonów – estrogenów. W związku z tym mogą one łagodzić wszelkie objawy menopauzy, a do tego zapobiec rozwojowi co po niektórych nowotworów. W stu gramach sera wegańskiego znajdziemy 8,08 gram białka.

Tempeh

Nasiona sfermentowane soi to składniki naturalne kuchni indonezyjskiej. Za jego ojczyznę się uważa wyspę Jawa. Posiada orzechowo-grzybowo smak oraz rewelacyjną strukturę do smażenia, krojenia oraz także pieczenia. Jest lekkostrawnym produktem, który jest bogaty w białko łatwo przyswajalne, witaminy z grupy B, błonnik czy też żelazo. Zaletą kolejną tempeh jest bardzo wysoka zawartość kwasów tłuszczowych wielonienasyconych. Należy wymienić tutaj kwasy omega-3. W stu gramach produktu znajdziemy dokładnie 20,29 gram białka.

Cieciorka

Cieciorka to inaczej ciecierzyca czy też groch włoski. Należy do strączkowych roślin oraz jest bardzo popularna na Bliskim Wschodzie, a do tego w krajach Basenu Morza Śródziemnego. Znajdziemy w niej bardzo dużo potasu, żelaza, fosforu, magnezu czy też cynku, który jest potrzebny do rozwoju prawidłowego wapnia kostnego. W kuchni cieciorka ma zastosowanie wszechstronne. Przygotujemy z niej wegańskie burgery, gulasze, zupy oraz także hummus. W 100 gramach ugotowanego włoskiego grochu znajdziemy 8,9 gram białka.

Fasola


Na świecie jest uprawianych około czterystu gatunków fasoli. Na naszych stolach króluje jednak najczęściej fasola biały Jaś. Poza białkiem zawiera także witaminy A, C oraz z grupy B. Musimy także wymienić bardzo cenne składniki mineralne jak żelazo, fosfor, wapń, potas czy też selen oraz cynk. Fasola to także źródło błonnika rozpuszczalnego, który ma wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu, skrobi lekkostrawnej oraz także inhibitorów proteazy, które hamują rozrost nowotworowych tkanek. W stu gramach ziaren ugotowanych znajdziemy 8,67 gramów białka. Musimy przyznać, że zamienniki mięsa zapowiadają się naprawdę pysznie.

 

>>>

Zamienniki mięsa

Każdy kto chce przejść na wegańskie odżywianie, zapewne zastanawia się czy z upływem czasu nie będzie brakować mu pewnych smaków oraz ulubionych dań, które były przygotowywane na bazie mięsa. Okazuje się, iż wiele mięsnych potraw można zastąpić na podstawie innych składników o roślinnym pochodzeniu. Po tym jak zrezygnuje się z mięsa, istotne jest, aby wprowadzić do swojej diety źródło białka, jak również pewnych mineralnych składników.

Czym zastąpić mięso?


Zamienniki mięsa (https://www.bee.pl/zamienniki-miesa-a-973.htmL) mogą być różne, w zależności także od ulubionych składników. Jednym z nich jest bakłażan. Dzięki temu, że jest on wszechstronny to można zastosować go do różnych dań jak np. klopsy. Grzyby potrafią wydobyć mięsny smak z danej potrawy. Cechują się one przede wszystkim bogatym, a także ziemistym smakiem o mięsistej strukturze. Można je zastosować przygotowując np. strogonoff. Z rodzaju, którym jest boczniak można zrobić kotlety idealnie nadające się do burgerów albo flaczków.

Kolejnym zalecanym zamiennikiem mięsa jest soczewica, która stanowi jeden z podstawowych składników w diecie każdego początkującego weganina. Dzięki niej można zastąpić mieloną wołowinę. Obecnie jest ona dostępna zarówno w czerwonym , zielonym, jak i brązowym kolorze. Istotne jest to, ze soczewica nie jest droga, a można ją przygotować w szybki sposób. Świetnie nadaje się ona przykładowo na pulpety, burgery albo gulasz.

Zamiennikiem mięsa może być również kalafior, który nie jest jeszcze rozgotowany. Często przygotowuje się go jak “kurczak” w azjatyckich daniach. Najpopularniejszą formą jego przygotowania jest opanierowanie. Ponadto, może on stanowić bazę do steków albo pizzy. Cechuje się on delikatnym smakiem.

Następnym zamiennikiem mięsa są buraki, idealnie nadające się m.in. do sałatek. Można z nich przygotować np. pieczone steki albo hamburgery. Orzechy świetnie nadadzą się w kuchni każdego weganina, mimo że nie są one warzywami. Na ich podstawie można zrobić przykładowo wegański ser, dzięki czemu można zastąpić mięso. Ponadto, są one bardzo sycące. Zawarte w nich składniki odżywcze przyczyniają się do tego, że są one nieodzowne w zbilansowanej wegańskiej diecie.

Innym zamiennikiem mięsa mogą być ziemniaki, dlatego że dzięki nim można przyrządzić dużo niezwykle smacznych dań na różne sposoby, w zależności od upodobania. Zwykle kojarzą się z ugotowaniem do obiadu, ale poza tym można je usmażyć, zmiksować, upiec, a nawet rozgnieść. Niezależnie od zastosowanej formy, danie z ziemniaków zawsze wyjdzie bardzo smaczne. Dodatkowo, te warzywa można zastosować do zup bądź zdrowych burgerów.

 

 

>>>

Czym zastąpić mięso na diecie wegańskiej i wegetariańskiej?

Diety wegańska oraz wegetariańska charakteryzują się całkiem sporą popularnością. Osoby będące na takich dietach muszą jednak dbać o to, aby dostarczać sobie odpowiednią ilość białka. Na szczęście, w sklepach możemy znaleźć różne ciekawe zamienniki mięsa ze strony www.bee.pl. Najpopularniejszym z nich są rzecz jasna rośliny strączkowe. Możliwości, z których można skorzystać jest jednak znacznie więcej.

Poznaj właściwości roślin strączkowych

Jak już zaznaczono na wstępie, rośliny strączkowe są jednym z zamienników mięsa. Opcji do wykorzystania jest naprawdę całkiem sporo. Z powodzeniem można wykorzystać na przykład soję. Rzadko kiedy sięga się jednak po surowe ziarna soi przeznaczone do gotowania. Zdecydowanie więcej osób wybiera na co dzień gotowe produkty powstałe z soi. Mowa tu chociażby o tofu. Naprawdę trudno wskazać bardziej popularny produkt roślinny zastępujący mięso. W sklepach dostępne jest zarówno tofu wędzone jak i tofu klasyczne, zwane też naturalnym. Można postawić także na tofu z różnego rodzaju przyprawami. Na bazie tego produktu można przygotować danie śniadaniowe czy obiadowe, przeważnie na słono. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z tofu przyrządzić również burgery. Kolejną rośliną strączkową, którą warto jadać na diecie roślinnej jest ciecierzyca. Można z niej przyrządzić chociażby pyszne falafele. Wreszcie, dość dobrą opcją wydaje się być soczewica. Warto zaznaczyć, że możemy skorzystać z kilu jej rodzajów. Najpopularniejsze są soczewica zielona oraz czerwona. Na ich bazie także można przygotować smaczne kotlety, które z powodzeniem zastąpią nam te mięsne.

A może komosa ryżowa?

Jednym z bardzo ciekawych zamienników mięsa jest również komosa ryżowa. Dlaczego warto traktować ją jako zamiennik mięsa na diecie wegetariańskiej? Przede wszystkim dlatego, iż charakteryzuje się one wysoką zawartością cennego białka. Znajdziemy w niej pełnowartościowe białko, co jest niezwykle istotne. Komosa ryżowa, zwana także quinoą może być zaserwowana w asyście warzyw, po uprzednim ugotowaniu. Na jej bazie można przygotować również kotlety. Wówczas warto podać je z ziemniakami, wybraną kaszą oraz świeżą sałatką. Wszelkie zamienniki mięsa warto spożywać systematycznie. Odpowiednia podaż białka jest kluczowa, jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem oraz samopoczuciem. Większość zamienników mięsa znajdziemy w popularnych supermarketach. Jeżeli zależy nam jednak na najwyższej jakości produktów, najlepiej robić zakupy w sklepach z ekologicznymi produktami.

 

>>>